fredag, juli 06, 2007

den bästa dagen - år 2007

Skulle egentligen kunna kopiera mitt eget inlägg från just den här tiden förra året; inlägget hette ”den bästa dagen”.

På många sätt är känslan helt densamma; jag har städat av skriv-bordet, lagt lapp till kollegan att vattna min blomma, styrt bort telefonen, lagt in frånvaromeddelande på mailen och burit bort stora högen papper till återvinningen. Traskar härifrån till den packade bilen och sen styr vi kosan mot landet.

Jag kommer ha längsta semestern sedan jag gick i skolan. Tack och lov var vi sparsamma med föräldradagarna för LillStumpan, vi har mass-vis kvar som jag kan utnyttja. Inte förrän skolklockorna ringer in till hösttermin kommer vi vara tillbaka i stan, så det är alltså en på gränsen till ändlös rad av dagar av ledighet som ligger framför mig innan jag sitter på jobbet igen!

På annat sätt är allt helt annorlunda; den här sommaren kommer syrran inte guida mig om vilken grillolja som är bäst, hon kommer inte berätta slutet på deckare jag somnat ifrån, hon kommer inte skicka glassogram till mina pojkar. Jag kommer behöva lära mig att leva utan henne. Jag får slå i en bok för att hitta hur jag ska klippa ner mina syréner, jag får ringa någon annan för att kolla om det funkar med fiberhavregryn i choklad-bollar, jag får leta på nätet för att hitta efternamnet på gamla klass-kompisar. Det kommer att funka, men det känns trist. Urtrist. Fast syrran hade sagt ”kom igen nu´rå” och det är just det jag tänker försöka göra. Komma igen. Det ska få ta sin tid, men igen kommer jag.

Men för att återknyta till förra året, då som nu säger jag; lev väl!

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Förstår att sorgen efter syrran är svår. Kanske något av det värsta. Jag har bara en gång vaknat med tårar på mina kinder och det var efter en dröm då jag drömt att min syrra dött. Det var så starkt.

Men hoppas ni får en skön semester! Landet är aldrig fel. Vi åker till vårt på måndag. Längtar, trots regnet.

4:44 em  
Anonymous Anonym said...

Förstår, eller rättare sagt förstår nog INTE hur jobbigt det är. Kan bara önska dig en riktigt härlig och avkopplande semester!

10:31 em  
Blogger Sara said...

Ta hand om dig och ha en skön semester!

10:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har läst ifatt på din blogg. Gastkramande läsning, som beskriver något jag själv kan uppleva men bara som hemsk fantasi. Hur går det för din systers familj nu? För dig?

7:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home