tisdag, februari 13, 2007

mina tre ljuvliga

Det är en sådan fröjd när allt rullar på som det ska med barnen. Alla tre är friska och på gott humör, om än av helt olika anledningar.

LillStumpan – som har varit nere i en trots- och gnällsvacka – har kommit upp sig och är solig igen. Inga moln på hennes himmel; allt är roligt! Det är roligt att gå upp på morgonen, roligt att jaga tandtroll med tandborsten, roligt att gå på dagis. All mat är god, alla kompisar snälla och allra bäst är brorsorna som plockat fram sina gamla Bamse-CDn. Dessutom har hennes hår blivit så långt att hon kan ha RIKTIGA Pippi-flätor istället för bebistofsar. Lycka!

Brorsan g har bestämt sig; han ska bli bagare! Inför detta finns det massor att hugga tag i; han läser kokböcker, bakar, ritar på hur hans café ska se ut, övar matte så han kan räkna ingredienser och pengar, övar engelska så han ska kunna åka världen runt med sina bakverk. Konstaterar att han som vanligt snöar in totalt på en sak, men det är helt nytt att han kan se flera perspektiv av denna sak. Det är mer stereo än mono och det är en underbar utveckling! Dessutom bakar han fantastiskt – killen har verkligen talang för att göra vackra, supersmarriga bakverk!

Brorsan b har två saker i sikte: tävlingen han ska vara med i om ett par veckor och vilken hörlur/MP3-spelare/spelkonsoll/USB-minne som är bäst och mest prisvärd. Dessemellan finns tid för en och annan läxa, provsmakning av brorsans ström av bullar, lite TV och framför allt lillasyster. Oavsett vad han har i händerna släpper han allt när hon ropar. Jag kan dock ana att snart kommer en jättevåg av prepubertet välla fram; storleksmässigt håller han definitivt på att lägga småkille-tiden bakom sig och det är bara en tidsfråga tills hormonerna följer efter… Men den dagen, den utmaningen. Just nu är han ljuvlig!

De är ljuvliga alla tre och jag är så lyckligt lottad som får vara mamma till just dem!

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Blogger Sara said...

Vet du vad- jag känner på mig att det kommer att gå väldigt bra för G i livet!
Ja, för de andra också, förstås.

12:45 em  
Blogger Runt 40 said...

Dagar som dessa tror jag också det!!!

2:27 em  
Anonymous Anonym said...

Vad fint du skriver om dina barn! Jag blir alldeles varm i mammahjärtat :)
Visst är det så, att ens egen lycka och välbefinnande är nära förknippat med hur andra i ens närhet har det.
Så skönt att alla tre fina barn mår gott just nu, visst betyder det mycket!
Däremot läste jag precis om din syster som är sjuk, fy vad orättvist livet är! Jag håller alla tummar och tår jag kan för att hon får bli frisk, och det snart!
Och tack söta du, för gelehjärtat!
Av mig får du ett nougathjärta :)

8:31 fm  
Blogger Runt 40 said...

saravillfara - tack för inlägg & hjärta!

1:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home