fredag, januari 26, 2007

renovering

Varken maken eller jag har några hantverkartalanger – ingen av oss är helt enkelt road av att kräla runt med hammare och borr på vår lediga tid. Om jag har gott om tid och får vara ostörd (haha – hur ofta inträffar det?) kan jag tycka att det är kul att måla om ett rum eller att sy nya gardiner, men som livet ser ut så blir det oftast katastrof istället; maken blir galen för att jag stänger in mig, ungarna skriker & bråkar… Hur skoj är det då?

Det här gör att diskussioner runt att fixa hemma ofta blir rätt trista; alldeles för mycket ”borde” och ”om” och ingen lust eller glädje. Följaktligen lever vi med tapeter som lägenhetens förra ägare valde för tio år sedan och kök som känns passé. Det här låter ju HEMSKT, men SÅ illa är det inte; jo, hallen är förskräcklig men det övriga är acceptabelt. Och vissa rum har vi faktiskt kommit till skott med (om än med katastrof-scenariet ovan som inramning), vårt sovrum är väldigt fint, g´s rum likaså och vardagsrummet med.

Badrummen är h-e-m-s-k-a.

Till och från har vi konstaterat att nu MÅSTE vi ta itu med dem, men med allt annat som slukat energi så har det inte blivit av. Men nu, nu SKA det bli av!

Vi har alltså två badrum och om man ändå ska ha ”gubbar” hemma och byggdamm överallt kan man lika gärna göra bägge samtidigt. Väl?!

Vårt stora badrum har kakel som ser ut att höra hemma i en p-rulle från 80-talet, ett mystiskt badkar och en grymt sliten förvaring. Det lilla badrummet dras med kakel som verkar valt av en halvblind romantiker…

Vår idé är att göra om bägge i samma stil; kakla om till helvitt, lägga jordfärgade klinkers på golven, måla taken himmelsblå (det hade vi i vårt gamla badrum i förra lägenheten och det var så fint!). I stora badrummet vill vi sen ställa tvätt & tork bredvid varandra med en träskiva ovanpå och sen öppna trähyllor alternativt ”köksöverskåp” som öppnas med lucka uppåt över. Vidare vill vi mura (?) upp en duschkabin av sådana där ”genomskinliga tegelstenar” så att vi slipper någon ranglig duschkabin.

Sen blir jag genomsvettig vid tanken på att välja nytt porslin och smågrejer som handukshängare och toapappershållare; tvärt emot många andra får jag rysningar av alla alternativ och valmöjligheter. Tankar på belysning gör att jag funderar på att blåsa av projektet… Jag får nog surfa runt lite på hemnet och smygtitta in i andras hem och se om jag hittar något att kopiera.

Grannarna i huset håller just nu på med sina badrum och maken tog sig ett snack med hantverkarna där – vi tänkte att då kan vi ju både få referenser och ha chans att kolla på deras jobb innan vi bestämmer oss. Hur ska man annars veta vilka hantverkare som är bra och vilka som är bluff? Vidare borde de ju kunna ge en offert som stämmer hyfsat överrens med verkligheten eftersom de känner huset?

Så nu jäklar, nu kavlar vi upp ärmarna (eller snarare – öppnar plånboken) och sätter igång!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Låter snyggt. Hantverkare är knepigt, bra att ta några som någon annan varit nöjd med.

10:51 fm  
Blogger Runt 40 said...

Grannarna är rätt petiga av sig, så om de är nöjda borde det vara en god garanti för oss tänker vi..

12:08 em  
Anonymous Anonym said...

Blir säkert jättefint!

4:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home