torsdag, januari 18, 2007

världens bästa dagis

Är fullständigt trygg med att LillStumpan har det bra på sitt dagis. Gång på gång bekräftar personalen hur professionella, engagerade och empatiska de är.

I morse när jag lämnade henne – hon är en av de första ungarna som kommer på morgonen – hade fröken plockat fram mjölpåsar och annat, en deg skulle sättas. Innan jag hunnit pussa min treåring hejdå hade hon förkläde på för att baka bröd att servera till lunch. Frukostbordet stod halvdukat bredvid; planen var att få till degen först och sen mumsa en mysig frukost tillsammans innan stora forsen av ungar vällde in. Underbart!

Sen rullar det på så där hela dagen; barnen har att göra men jag uppfattar inte att de blir överstimulerade. Saker och ting får ta tid; en fröken konstaterade klokt att hemma har man tyvärr ofta bråttom när man ska iväg – på dagis har man tiden att låta en fumlig liten unge krångla sig i sin overall i egen takt. Aktiviteter får ta plats; det finns gott om utrymme för både kullerbyttor och målarstafflier.

Tack vare att det är ett ganska stort dagis har man råd med en fast vikarie – är någon fröken sjuk blir det ingen större dramatik. Vidare jobbar personalen mycket över avdelningarna; behöver de hjälp på ett ställe så är det alltid ett välbekant ansikte som dyker upp!

Jag är också helt fascinerad av vilken koll de har på allt; de vet precis vem som äger vad av alla t-shirtar, strumpor och overaller som flyter omkring. De vet vad allas syskon heter, vad mamma & pappa jobbar med, vem som hör ihop med vilken katt/bil/moster och vem som avskyr gröna ärtor! Fantastiskt.

Superviktigt är också att de är duktiga på att rekrytera nytt när det behövs. Även om personalomsättningen är låg så blir ju fröknar gravida, de flyttar eller pensioneras. Inte en enda gång har det hänt att den nya som kommit in varit fel – tvärtom har man hittat nya stjärnor direkt. Med tanke på vad jag hör ryktesvägen om andra dagis ska man tydligen inte ta detta för givet.

Det är nästan så att jag önskar att det var jag som var dagisunge och att någon annan kunde sitta här på mitt kontor hela dagarna…

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Vårt dagis är också bra, så mitt hemafruande är mest för min egen skull. Fast egentligen tycker jag att dagarna kan bli för långa på dagis när jag jobbar. och så är det varje dag. Tycker egentligen det är toppen 3 dgr per vecka 5-6 timmar per dag.

1:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home