onsdag, januari 10, 2007

härliga vardag

Det är ack så skönt att vardagen rullat igång igen. Vardagen med sin struktur passar vår familj bäst.

Vi har en rejäl kalender i köket; en sida för varje vecka, en ruta per person och dag. Allt viktig skrivs in; tandläkarbesök, gympakläder, träningstider, kalas… När man skriver in något kollar man om och i sådana fall med vad det krockar. Det som inte står finns inte.

På kylskåpet hänger en annan rejäl lapp; på den står tider som vi gemensamt kommit fram till. På vardagarna får killarnas dator vara på mellan sex och åtta på kvällen, på helgerna mellan tre och sju. Kväll före skoldag ska grabbarna vara i säng 20.30 och släcka 21.00, på helgerna får det bli lite senare.

Kan tänka mig att det framstår som rena fånglägret, men för oss är det här räddningen. Vi behöver aldrig dividera hit & dit, vi slipper massa onödiga ”hur var det nu vi sa´?” och mängden tjafs minskar.

Inuti mitt huvud ser det för övrigt likadant ut med rutor och scheman; jag går upp 06.15, gör mitt i en halvtimme och väcker sen killarna 06.45 och LillStumpan 06.50. 25 minuter senare går vi ut genom dörren och 07.30 är jag på jobbet. Visst diffar det på några minuter hit eller dit, men förvånansvärt få.

Dagen rullar på - ruta för ruta - och jag vilar i detta. Att inte behöva överraskas, att inte behöva lägga energi på att sålla bland alternativ hela tiden... Spontan och flexibel är inte de ord som hamnar överst i min beskrivning av mig själv, men det känns OK. Kanske jag också har en släng av diagnosen?

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du måste berätta hemligheten för mig- hur hinner man ut genom dörren på 25 minuter??!
Vi har också skaffat en almanacka med en ruta för varje familjemedlem nu. Det var sex rutor och vi är fem, så killarna bestämde att sköldpaddan får en egen. Och det är ju ganska vettigt; han ska badas varannan dag, bytas på osv. :-)
För övrigt tycker även jag att det är skönt med vardag och struktur.

9:22 em  
Blogger Runt 40 said...

Ska leverera den hemlisen någon dag :-)

7:44 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej! Läser här ibland, tänkte visa min "nuna" då vardagen för mig är nyckeln till vår nya lycka. Ok vi gjorde ngt mer drastiskt än en almanacka med rutor i *S* och drog utomlands för att rucka upp alla gamla spår men jag liksom du tycker, att vet alla vad som gäller så funkar allt så himla bra. (eller iaf så mkt bättre ; ) )

9:28 fm  
Blogger Runt 40 said...

Hej, så kul med ett nytt fejs! Tar mig friheten att kika in hos dig och snoka runt :-)

7:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home