torsdag, december 14, 2006

tv-tips

Gårdagens bästa TV-program var ”Världens modernaste land”.

Jag är fascinerad av den diskussion frågor som programserien handlar om; mentalitet utifrån nationalitet, positiva och negativa värderingar av vissa fenomen osv osv. Det roar mig att försöka få ihop ekvationer som att svenskar är kända för sin frigjordhet samtidigt som vi anses blyga & tillbakadragna. Hur hänger det ihop?

Sonen g tittade storögt en stund, sen verkade det som om han inte orkade ta in mer, kortslutningen nästan lyste ur ögonen på honom. I hans värld är alla individer; det finns inga kategoriseringar för att hålla ihop/isär folk. Han umgås lika gärna med pojkar som med flickor, med äldre som med yngre – det väsentliga för honom är det man umgås runt. Vill han spela boll värderar han det inte som bättre eller sämre om han gör det själv, tillsammans med en hund eller tillsammans med Zlatan. Cool – eller hur?!

På SvTs hemsida finns också en test på hur pass lagom man är; svara på trettio frågor och *vips* så får du veta! En av frågorna handlar just om ordet lagom – är det positivt eller negativt? Om testet ger svaret att man är 85% lagom (det var vad jag fick) – är det bra eller pinsamt Svensson? Man vill ju vara unik? Väl?!

Ser fram emot nästa vecka som handlar om mat & traditioner och ännu mer för programmet därpå som har rubrik ”Hej, det är från Försäkringskassan”!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Jag missade det, tyvärr. Ytterligare ett lussetåg. Men ska försöka se reprisen (eller på datorn, men vår datorkapacitet är lite kass, 2 minuter titta och så buffrar den eller nåt, 2 mintuer igen osv)
Blev 86% lagom.
Men jag gillar lagom fast jag tror att jag är hemskt originell egentligen:)

6:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home