fredag, februari 17, 2006

bokrea

Bläddrade fram och tillbaka på Bokus reasidor. Egenligen vill jag veta vad jag är ute efter när jag handlar böcker på nätet, hur välbyggda bokhandlarsidorna än är lyckas de sällan fresta mig. Jag föredrar egentligen att gå i affär och tumma, bläddra och känna på böckerna. Vanligtvis slutar det med att jag kommer ut ett par hundralappar fattigare och en tung kasse rikare. Just i år vet jag dock inte om jag kommer ge mig ut på bokrean; det finns argument både för att ge mig av, trängas och samla på mig och för att stanna hemma och vara nöjd med vad jag har.

Argument för:
* Jag älskar böcker och deras rikedom! De kan ta mig till annan tid och plats, de kan ge mig nya perspektiv, det ger mig GLÄDJE att festa loss till mig själv!

Argument mot:
* Jag har just rensat våra bokhyllor
(enligt "Rensa i Röran" av Karen Kingston) och njuter av luften! Vidare finns det sällan tid eller koncentration att sjunka ner i en bok, böcker blir snarare liggande som frustrerande monument över hur kulturellt magert mitt liv känns just nu.

Just nu finns ändå ett behov av inspiration, därför kör jag lite torr nätshopping. Roman-, äventyr- och deckarhyllan kommer inte att fyllas på i år, däremot behöver jag stöd i min föräldraroll och i min egen utveckling. De böcker jag var sugen på fanns tyvärr inte allihop (och definitivt inte på rea) men något blev det i alla fall - utan att gräva ett alltför stort hål i plånboken.

Vad jag beställde?

Camilla Porsman: Mat för ditt barn
Bengt Grandelius: Föräldrapraktika
Jesper Juul: Ditt kompetenta barn

Vad jag inte fick tag i var bland annat Kay Pollaks "Att växa genom möten", men det finns kanske en poäng i att jag fortsätter jobba med
hans andra bok ett tag till innan jag ger mig på den här...

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Runt 40 said...

* Camilla Porsman har skrivit många bra böcker, jag tycker hon är skicklig på att skriva fakta på ett lättläst vis. Har tummat på den här många gånger men varit dumsnål och inte köpt.
* Juul har jag läst (faktiskt flera stycken) och köpet av hans bok är mest för att jag tycker han är så bra så jag vill äga den här själv!
* Grandelius är jokern, jag har ingen aning om vad det är för kille. Sonens speciallärare rekommenderade den, så det ska bli väldigt intressant. Återkommer om den!

8:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home