torsdag, september 07, 2006

ekonomi igen

Ekonomi igen, förlåt om jag är tjatig, men HUR ska man få pengarna räcka?

Med hyggliga inkomster och utan utsvävande vanor är det ändå ofta mycket månad kvar i slutet av pengarna.

Alla våra utgifter finns ordentligt uppritade i ett excelark, hur jag än vänder och vrider är det faktiskt få som det går att skära i. Eller går och går – visst GÅR det, men hur smart är det att inte ha försäkringar till exempel? Eller att välja bort garageplats för att leta ruta varje kväll, betala biljett och definitivt åka på ett eller två inbrott per år?

Efter att ha gjort försiktiga undersökningar (folk talar hellre om sina äktenskapliga övningar än sin ekonomi har jag märkt) inser jag att våra utgifter är ytterst rimliga. Vi har inga fasansfulla lån eller speciellt höga boendekostnader. Inga gamla studielån eller tokiga kreditkortsskulder. Inga skyhöga el-, mobil-, Internet- eller telefon-kostnader. Hushållskostnaderna (=det man köper i mataffären) ligger på en hygglig nivå. Jag äter subventionerad lunch på jobbet, maken har matlåda. Kostnaderna för fritids och dagis är lägre idag än någonsin. Våra fritidsaktiviteter är relativt billiga och kräver inga större utrustningar. Bilen är varken flådig eller törstig. Semesterresor är av olika anledningar inte aktuellt, inte heller resturangbesök.

Vår lyx är stugan, men räknar man ihop kostnaderna runt den är de faktiskt betydligt lägre än vad vi kalkylerat med (vi räknar alltid på "worst-case-scenario").

Summa summarum; jag vet mer eller mindre vart varenda krona tar vägen, jag tycker vi använder dem klokt och ÄNDÅ räcker de inte.

Är det inte något fel då?

Är det Persson eller Reinfeldt som kan lösa mitt problem? Haha, dum fråga - klart jag får lösa det hela på egen hand!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Ett litet tips:
"Det är ganska lätt att beräkna sina utgifter. Man tar bara inkomsterna och lägger på tio procent."
citat ifrån Bing Crosby

9:16 fm  
Blogger Runt 40 said...

Han borde fått Nobels ekonomipris för den tanken!

1:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home