onsdag, augusti 30, 2006

mitt jobb

Jag är en riktig pappersskyfflare, ni vet en sådan som gör att folk raljant säger ”sparka alla administratörer, ni sitter ju bara där och skickar papper fram & tillbaka mellan er hela dagarna”.

Rent krasst är det i och för sig faktiskt just det jag gör; jag får papper och mail i massor, vänder & vrider på dem och skickar vidare. Relativt ofta går jag på möten och då och då pratar jag med någon i telefon, nästan alltid internt inom företaget. Kan tyckas meningslöst, har full förståelse för det.

Men….

Faktum är att jag tycker att jag gör ett viktigt jobb! Jag ser till att de som verkligen producerar kan ägna sig åt det och inget annat. Jag sätter uppdragen i händerna på dem, påminner om deadlines, ser till att rätt internkund debiteras, ser till att alla högerhänder vet vad vänsterhänderna gör. Jag ser till att uppgift A löses före uppgift B, att uppgift C bortprioriteras för att uppgift D är mycket viktigare, att person X inte tar semester samtidigt som Y för då stannar skiten… När någon behöver ett dokument från 2001 hittar jag det, när någon måste ha akut hjälp kan jag rådda fram ett par hjälpande händer.

Presenterar man det så här ger det en aningen mer nyanserad bild av vad jag gör, men faktum kvarstår– jag LEVERERAR aldrig något själv.

Lustigt nog tycker jag om mitt jobb. Faktiskt. Många skulle hellre jobba i gruvan än att sitta på min stol. Men när jag ser att saker & ting rullar på helt utan hack & skak, då vet jag att jag lyckats!

Fast det är svårt att förklara för barnen vad jag ägnar dagarna åt…

Etiketter: