onsdag, juli 12, 2006

dröm

Tycker att det plötsligt svämmar över av böcker, artiklar och hem-sidor med skrivtips; hur man tränar upp sin skrivförmåga, övningar hur man beskriva karaktärer, kommentarer på ”bra” och ”dåliga” texter.

Först kan jag ju fundera på om det är så att jag som plötsligt ”ser” det här, kanske de alltid funnits? Är det jag som plötsligt uppmärk-sammar dem för att jag äntligen vågar tänka tanken ut; tanken att kanske jag skulle kunna skriva något (ungefär som när man själv är gravid; plötsligt noterar man varenda bullig mage på stan)?

Fast det spelar kanske ingen roll, nu ser jag det här och jag slukar det! Jag vill veta allt om hur Camilla Läckberg gör, hur Martina Haag (trots att jag är rätt trött på henne) får till det, vilka verktyg Stephen King använder sig av. För längst in finns det ju hos mig, precis som hos många andra, en dröm om att skriva NÅGOT RIKTIGT.

Problemet är väl att jag inte har just något att skriva om.

Jag skulle inte kunna snickra ihop en deckare, mord & blod intresserar mig inte speciellt. En kärleksroman? Nja – jag är mer den svala typen. Har inget självupplevt som kan vara av direkt intresse för någon annan. Barn- eller ungdomsbok är nog inte min nisch direkt. Kan inte tillräckligt mycket för att skriva en faktabok om någonting. Poesi, not my cup of tea.

Vad återstår? Och vad är det som gör att lusten att skriva finns där ändå?

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det gror...Det kommer;)

7:22 fm  
Blogger Runt 40 said...

Det kanske blir på ålderns höst med en filt över knäna?!

8:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home