fredag, april 21, 2006

kvällsvarvet

Innan jag lägger mig brukar jag gå ett varv runt lägenheten; släcka ner, stoppa om, kolla av.

Börjar längst bort där ene killen har sitt rum. Försiktigt för att inte slå ihjäl mig på alla prylar som ”råkat” hamna på golvet kryssar jag fram till hans säng där oftast bara en kalufs sticker fram ur en hög av täcke. Pussar försiktigt och får grymtande snarkningar tillbaks.

Kollar att ytterdörren är ordentligt låst, sparkar undan en eller annan sko som kan fälla en kissnödig nattvandrare, hamnar inne hos nästa kille. När han sover och är helt avslappnad ser han ut precis som när han var fyra-fem år; totalt sorglös och lycklig. Jag hoppas att vi snart ska få se honom glad och lugn även i vaket tillstånd. Pussar och klappar den ännu så länge lena kinden.

Fiskarna får några extra flingor mat, släcker lampan hos dem och så får de ett god natt de med.

Alla elektriska grejer ska vara avstängda; stora datorn, lilla datorn, TVn och stereon. Öppnar diskmaskinsluckan på glänt och gör likadant med torktumlarens lucka.

Släcker ner i vardagsrummet och kikar över gården för att se om jag ser någon i de upplysta fönstren. Alla verkar ha sina kvällsvanor; en farbror sitter och knackar på datorn, en annan sitter i en skön fåtölj och läser. Konstigt att jag aldrig ser några kvinnor.

Öppnar dörren till vårt sovrum, bäddar om LillStumpan som fortfarande har sin säng i ett hörn där inne. Hon är vår solstråle och till och med när hon sover ler hon ofta. Inget luktar så gott som nybadad småunge, jag får hejda mig från att inte borra ner mig för mycket.

Kryper ner hos maken som också luktar nyduchad och gott. Han sover, men efter så många år ihop kan han i sömnen sträcka ut armen så jag kan lägga mig på den - tätt intill - och somna gott.

Hinner tänka att jag är ovanligt lyckligt lottad.

Etiketter: ,