torsdag, april 06, 2006

tidningar och magasin

Det är kul att läsa magasin om man bara lyckas hitta någon som liksom talar till en. Världen kryllar av tidningar som jag knappt skulle bläddra i ens hos frissan, till exempel golftidningar och jaktmagasin. Sen finns det ett gäng som ligger på nivån att "om det är gratis, så..." och sen - ibland - hittar man något som känns rätt & kul!

Beroende på vart man befinner sig i livet så är ju intressena olika. Under flera år prenumererade jag på amerikanska Glamour, idag känns den lika avlägsen som "vi frimärkssamlare" (om det nu finns någon sådan). Jag älskade att läsa om makeup-tips, dating och mode - vilken annan människa jag var!

Mammatidningarna som fanns när pojkarna föddes var mest ångestladdade, hur jag än vände mig kändes det som jag var en looser. Eftersom inte internet fanns var det ändå dem jag fick hålla tillgodo med för att få någon sorts mamma-G, isolerad som jag blev med mina prematura babysar. Idag läser jag MAMA med ett halvt öga, men det känns som att alla föräldratidningar tappar mitt intresse då barnen man själv har är över två år.

Amelia har förekommit till och från, mest från. Kanske Tara passar bättre idag, runt 40 som jag är?!

Allt om Fritidshus är så nära bostadsporr jag kommer! Jag älskar att gotta mig i hur folk piffar upp små kyffen till underbara sommaridyller! En dag kommer jag också ha ett sån´t ställe (förhoppningsvis inte alltför ruffigt) att pyssla med! Vanliga hus- och inredningstidningar är inget för mig, de är alltför vardags-frånvända för att intressera mig.

Mattidningar, de hamnar lite i samma kategori som inredningstidningar. Jag är inte intresserad av trerättersmenyer eller hur man binder upp en renstek utan vill veta hur man lagar mat till en vanlig familj en sketen tisdag. Recept som pillar med ett kryddmått hit och en sparrisknopp dit är inget för mig, fram med handfasta idéer om hur man jackar upp köttfärsen ett par snäpp utan att barnen blir gnälliga. Amelia hade en mattidning som var på den nivån, tyvärr gick den i graven efter bara något år. Typiskt, tur att jag har mina gamla nummer kvar!


På sportsidan gillar jag Runners World, främst amerikanska men även brittiska och svenska upplagan. Lustigt nog fascineras jag av bragder som Marathon-lopp och sån´t, det peppar mig till egna springrundor på 6-8 km och får mig att klara Midnattsloppet och Tjejmilen.

Hälsotidningar är ett kapitel för sig själv. Jag är ju väldigt intresserad av hälsa, kropp & själ och allt runt omkring men det är en hatkärlek. På ett sätt blir jag inspirerad & fascinerad, på ett annat blir jag provocerad & irriterad. Vidare tycker jag att hälsotidningar har en tendens att ha annonser med redaktionellt utseende, det blir alltså svårt att se vad som är vad vilket stör mig.

Summa summarum, i dagsläget finns det ett antal tidningar jag läser lite då och då, ett fåtal jag prenumererar på och resten bryr jag mig inte om.

Tror att den som vet det här om mig, den har en ganska bra bild av mig!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger The Female Dinousaur said...

Det görs inga bra tidningar längre. Eller också har man annat för sig, nowadays... Mina bästa tidningar när jag var ganska mycket yngre var Starlet och Tiffany... Länge var det Vecko-Revyn också. Nuförtiden? Metro och Stockholm City. Gasp, va' jag är tråkig!

10:12 em  
Blogger Runt 40 said...

Ha - biggis, din teori är bäst: Det är inte vi som inte hittar rätt, det är tidningarna det är fel på!

9:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home