onsdag, september 27, 2006

skattepengar

Jag betalar gärna skatt.

Vill kanske inte gå så långt som Mona Sahlin genom att säga att ”det är kul att betala skatt” (för det var väl hon som sade det?), men jag betalar gärna.

Faktiskt.

Ur ett rent egoistiskt perspektiv kan jag se att under detta år har vi fått tillbaka förmodligen flerdubbelt mot vad vi betalat in. Jag kan identifiera huvudsakligen två saker som vi fått helt eller till största delen betalat av skatteslantar:

Ene sonens tandställning. Det här är en ytterst avancerad liten pryl som är specialformad efter hans trut och sitter uppkörd i gommen i syfte att vidga gommen (haha – som om han behöver större mun? Äh, jag skojjar bara; det här är tydligen något som kan ställa till problem för honom i framtiden om man inte fixar det nu).

Andre sonens skolgång. Efter en lång resa lyckades vi ju få sonen till en specialklass där han nu, tillsammans med ett fåtal andra elever, delar på hela tre lärare. TRE!!! Gissa vad det kostar?! Sen bör man ju se på det som att lägger man inte ner den här pengen idag kommer dessa barn kosta samhället (=skattebetalarna) massor om ett par år, summa summarum är alltså att alla vinner. Tyvärr är det ju dock inte alltid man kostar på sig att vara så långsiktig…

Vips ser jag att alla mina inbetalade skattekronor omvandlats till hälsa & livskvalitet för mina söner!

Jag har alltså redan nu fått mer är mina inbetalda kronor tillbaka och då är det ändå massor som jag fått utöver de två saker jag nämnt; BVC & billigt dagis för LillStumpan, läkarkontroll av ögonen på två av ungarna, cellprov för mig, mindre operation på maken… För att inte tala om att det faktiskt finns gatljus på gatorna, kollektivtrafik till rimligt pris och en massa annat man bara tar för givet.

Det jag hoppas är bara att så lite som möjligt av skattepengarna används till administration och att så få som möjligt missbrukar systemen (stämmer det verkligen att runt 25% av allt VABbande är fusk? Det är ju i sådana fall en absurd siffra.). Sen är jag nöjd!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Jag tycker också om det svenska systemet med höga skatter men bra skyddsnät. Jag vill inte gå mot mer privata försäkringar som inte alla har råd med.
Bara vi inte fuskar bort systemet. Försökte hitta en förklaring till VAB-fusket med att alla kanske är slarvmajor som jag och ibland rapporterar in fel dagar. Annars har du rätt i att det är absurt.

9:41 em  
Blogger Runt 40 said...

Ang VAB tror jag nog tyvärr att det fuskas på flera sätt; man kompenserar låg lön och kort semester med lite extradagar (på samma sätt som man tycker sig ha "rätt" att sno block och pennor på jobbet), man tänker att man ska rapportera men sen blir det inte av, man använder VAB för hinna med att handla vinteroveraller osv osv..
Ytterligare ett kvitto på att det är en bugg i systemet alltså (och då menar jag inte att det finns kryphål i systemet utan att livet för oss som försöker både jobba och vara föräldrar inte går ihop).

8:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home