måndag, september 18, 2006

att rösta

För första gången någonsin kändes det viktigt för mig att rösta. Alltså VIKTIGT på riktigt. Två anledningar:

* Plötsligt har det gått upp ett ljus för mig att jag inte kommer att kunna skydda mina barn mot allt i framtiden, de ska så småningom stå på egna ben och hur ska världen se ut där det sker? Man må tycka att jag borde ha begripit det här för länge sedan, men det är två olika saker att teoretiskt förstå och att verkligen fatta. Hu.
* Fick mig en tankeställare från en gammal FN-kille. Han hade jobbat som valövervakare och alltså med vapen beskyddat folk som kom för att avlägga sina röster. Människor riskerar sina liv för att praktisera sina demokratiska rättigheter – om jag inte tror att min röst spelar någon roll spottar jag dem i princip i ansiktet. Varje röst spelar roll.

När röstförrättaren stoppade mina kuvert i lådan kändes det bra.

Etiketter: