tisdag, februari 28, 2006

fettisdagen

Fettisdagen idag – semlor var man vänder sig; på radion pratar de semlor, i matsalen serverar de semlor, tidningarna har semla-test, bageriet som ligger på väg till jobbet mer eller mindre VRÄKER ut semlor.

Bulle
Mandelmassa
Grädde
Florsocker

Bulle med eller utan kardemumma? Mandelmassa blandad med bullbröd eller ej? Klippt eller skuret lock? Varje konditori med självrespekt har nog en egen variant!

Och så själva diskussionen om HUR den ska ätas: själv tycker jag det är tväräckligt att luckra upp bullen med varm mjölk, återkom med den idén när jag är gammal och tandlös. Med tänderna i behåll vill jag ha den med färsk bulle, nyvispad grädde och mycket mandelmassa. Hellre liten än stor.

Historian bakom då? Sista dagen före fastan, det var väl så det var? Gällde att stuva i sig mesta möjliga innan fastetiden inträdde? Inte illa med gräddbulle då!

Den som inte vill äta semla idag får välja choklad, ciabatta med soltorkade tomater eller vad som nu smakar gott. Jag tycker alla ska ta tillfället i akt att sätta guldkant på den här dagen!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Runt 40 said...

Mina killar (och LillStumpan också förresten) mumsade glatt i sig varsin också, mjölken serverades, som den ska, i ett glas bredvid!

8:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home