måndag, oktober 02, 2006

tro

Kan bli avundsjuk på dem som har en tro. Tänk så skönt att kunna vila i förtröstan av att någon/något har en plan för just mig. Att det finns en tanke, en idé och en mening med allt. Att kunna släppa sina bekymmer & bördor och vara övertygad om att någon vakar över en. Att kunna be och vara säker på att någon hör ens bön.

Eller är det bara slöhet - medveten eller omedveten - som gör att man lägger sitt liv i Guds händer? Att man själv inte orkar med vardagen, bekymmer, sorger och annat. Att det är lättare att lassa över alltihop till nästa instans?

Hädar jag nu?

Eller är jag bara avundsjuk?

Men jag kan inte hjälpa det, jag tror tyvärr inte att det finns någon puppetmaster som håller i mina trådar. Jag är rädd att jag får klara mig på egen hand.

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Medelålders mode said...

Det där kan jag tänka länge på. Jag vill tro, men kan inte och i nästa andetag vill jag inte.
Är väldigt påverkad av min kristna mamma under min uppväxt. (Pappa var nog mer ateist/tvivlare.)

Min mamma säger att hon skulle inte orka överleva om hon inte trodde. Att det finns en övergripande mening med allt som vi inte kan förstå. Jag tycker det är ett hån att så många lider och att det skulle finnas en mening med det. Nej, härom dagen tänkte jag att det finns tre alternativ:
1) Gud är elak
2) Gud är maktlös
3) Gud finns inte
Och om jag ska tro något idag så är det väl det sista alternativet.
Men jag vill ha en himmel, shit.

11:29 fm  
Blogger Runt 40 said...

Alt ett vore fasansfullt, alt två tragiskt... Nr tre är nog minst dåligt.

12:43 em  
Blogger Runt 40 said...

alter ego - ett nytt perspektiv för mig, tack!

7:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home