torsdag, mars 02, 2006

rökruta

På stora företaget där jag (i alla fall än så länge) jobbar finns en stor ”glasbur” dit rökarna är hänvisade för att utöva sin last. Det är tokförbjudet att blossa någon annanstans, inte heller får man stå utanför entréerna eftersom det ser illa ut.

Buren ligger strategiskt placerad så att de flesta anställda passerar där när man rör sig i huset, däremot är det sällan gäster kommer den vägen. Se bilden; ickerökarna kikar in på rökarna och beklagar/fördömer/pikar/suckar medan rökarna kikar ut med en min av ”det-här-ska-du-skita-i”.

De verkar i och för sig ha haft ganska trevligt där inne, om än lite blottade med sin ciggis. De har suttit där på vaxduksklädda soffor och puffat och troligen rett ut ett och annat världsproblem och kanske något jobbrelaterat bekymmer också.

Men nu…

Nu har företaget tagit ytterligare ett grepp för att få alla medarbetare rökfria; man har plockat bort sofforna. Istället STÅR nu rökarna som djuren på zoo i sin bur och har liksom inget att hålla sig till. De slinker in, varmröker en halv cigg som sen släcks och åker tillbaka i paketet i väntan på nästa vända.

Stackarna.

Även om jag tycker det är uräckligt med rökande så kan jag inte låta bli att tycka lite synd om dem. Det ser så sorgligt ut när de står där som deppiga giraffer på zoo.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger The Female Dinousaur said...

Det är tydligen OK att mobba rökare. Själv är jag rökfri sedan 8 februari, snart en månad, men jag vet inte riktigt om jag tycker det är OK med denna hetsjakt på rökarna. Man väljer ju själv (mer eller mindre) sin egen last. Vill man röka och ta död på sig själv är det ju ens eget val. Visst, det är bra med rökförbud både här och där, men tycker det är tråkigt att man ska behöva skämmas så fort man tänder en cigarett, där man faktiskt får göra det.
Hej på dig!

1:06 em  
Blogger Runt 40 said...

Så duktig du är som klarat snart en månad! Jag la´ av när jag väntade pojkarna (mer än tio år sedan alltså) men lustigt/tragiskt nog saknar jag det ibland fortfarande.

2:38 em  
Blogger Morelli said...

Sveriges Radio månne?
jenny, fd storrökare numera feströkare

3:08 em  
Blogger Runt 40 said...

morelli - faktiskt inte SR, gissa vidare!

...och välkommen hit!

3:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home