måndag, mars 06, 2006

rensa i röran

Har storrensat i källarförrådet i helgen.

Olika högar staplades upp utanför förrådsdörren; en STOR hög som skulle direkt till grovsopen, en hög till ”farligt-avfall-soprummet” (målarfärg från 2001 och så), en hög (eller snarare samling) prylar som numera ligger utannonserade på Blocket och en liten hög med saker vi förtvivlat letat efter uppe i lägenheten.

Phu!

Nu blir det en sväng till IKEA för att inhandla en lagerhylla så vi får något vettigt sätt att förvara våra kvarvarande dyrgripar; jullådan, kassar med gamla leksaker som inte går att skiljas från än, resväskor, kartongen med porslin från min pappa – ja, ni vet. Vissa saker måste mogna ett par år innan man orkar fatta nya beslut.

Det är förresten märkligt hur illa berörd man kan bli av grejer. En av prylarna som hamnade på Blocket var en byrå jag haft i mitt rum som liten flicka. Av någon anledning har jag inbillat mig att jag gillar den, men nu när den står mitt i vardagsrummet blir jag illamående. Jag krymper ihop och blir elva år igen och jag känner *ryys* hur pinsamma minnen ligger på hög i lådorna. Hu. Nu ska den ut, blir den inte såld inom en vecka åker den i sopcontainern. Så dumt att jag inte dumpat den för länge sedan.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, visst är det så. Vi har en gammal bäddsoffa som vi inte har råd att kasta ut ännu, men jag tycker så illa om den för att jag en gång drömde att min pappa låg på den, fick en hjärtattack och dog. Det var bara en dröm, men så ruskigt verklighetstroget att jag bara inte står ut med den där soffan längre. Sen finns det andra möbler som har motsatt effekt. Som vår bokhylla som vi fått hemifrån mina föräldrar. Jag har så många minnen från hur jag som barn drog fram de mest spännande böcker ur den där hyllan (bland annat en gammal utgåva av Tusen och en natt) och hur spännande det var att titta på bilderna, för jag kunde inte läsa då. Jag får fortfarande en pirrig känsla av spänning när jag drar ut en bok ur den där hyllan, trots att den nu för tiden bara innehåller böcker som jag redan läst. I övrigt är jag inte så förtjust i saker alls. :-)

5:58 em  
Blogger Runt 40 said...

Visst är det mysko ändå, för det är ju bara prylar; inte borde de sända ut sådan ENERGI??

Men jag börjar mer och mer acceptera att allt inte går att förklara!

8:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home