lördag, januari 21, 2006

köttfärs

I vårt hem (och såvitt jag begriper hemma hos många andra barnfamiljer också) serveras köttfärs flera gånger i veckan. Köttfärs är ett säkert kort för att alla barnen, oavsett ålder och preferenser i övrigt, ska äta något så när ordentligt och det är ju något man som mamma vill - väl?

Hur som helst; det är hamburgare, köttfärssås, pannbiff, köttbullar, lasagne, tacos, chili con carne, fyllda tortillas, varma mackor & pizza med köttfärs på - listan kan göras kilometerlång.

Vad är problemet då? Inget alls, förutom att mamman vid det här laget är spytrött på köttfärs. Äter själv till 80% vegetarisk kost och de här små malda köttslamsorna som jag tillreder på längden och tvären kväll efter kväll äcklar mig mer och mer för varje gång.

Har med varierat resultat försökt få barnen att gilla grönsaker, rotfrukter, bönor och frukt men det är ständigt till denna köttfärs vi återvänder. Suck.

I tonåren kommer de förhoppningsvis revoltera mot köttfärsen och bli veggisar, de också. Då hoppas jag vi tillsammans kan äta oss igenom Lotta Brincks fantastiska "Det vegetariska köket" eller klassikern "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist. Just den revolten ser jag fram emot!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Runt 40 said...

Det läget är om möjligt ÄNNU mer tröstlöst :-(

4:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home