onsdag, maj 24, 2006

baka bröd

Jag kan för mitt liv inte begripa varför det är så provocerande att jag gillar att baka matbröd. Det är som att bakar man sitt eget bröd, då har man automatiskt hemmet dammat & dammsuget, tvätten ren & struken och alla barnen i en Familjen-Trapp-i-Sound-of-Music-ordning. Så är det INTE hemma hos oss, jag bakar trots att snoriga barn hoppar i högar av damm som blandats med högar av tvätt!

För mig är bakning vila, doft, smak, snabbt resultat och en back-to-basic-tillfredställelse som jag inte hittar någon annanstans. Och har man bakat samma recept var annan, var tredje kväll i flera år så är det inte svårt, omständligt eller knepigt längre, det går på vilsam rutin.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag älskar också att baka bröd! Det är någonting med att arbeta med händerna som är så vilsamt, och så blir ju resultatet så gott också. JAg älskar bröd!

1:39 em  
Blogger Runt 40 said...

aha - kul att vi är fler i klubben!

alter ego - det som förvånar mig är att brödbak står så i en liga för sig; om någon syr en balklänning på en kväll är det imponerande, om någon petar in två VMmål är det fantastiskt, om någon slänger ihop en limpa verkar det direkt vara stämpel att hela hushållskittet är 100% och DET provocerar?!

Självklart kan jag komma med bak-tips; återkommer!

7:48 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Anche io bakar gärna bröd, för att det är gott såklart, för att italienskt bröd suger och för att det går fort och är terapi. För mig. Jag förstår precis vad du menar. Har med mina 4 standard recept. Lingon, honung, youhurt och "nöt" brödet. Bara välja :)

10:52 em  
Blogger Runt 40 said...

exilisen; JAG gillar lingon, juryn (=familjen) spottar ut "prickarna", honung är mums, yogurt är mumsmums och "nöt" är det tyvärr lite allergivarning på.
Har du testat finriven morot? Supergott!

10:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home