måndag, mars 13, 2006

81 mille

Vad skulle man göra om man vann 81 miljoner? Var det så mycket som gick till lottovinnaren i helgen? Har för mig att jag läste 82 miljoner, men en hit eller dit kanske inte gör någon skillnad när man lirar i den divisionen?

OK, djupandas, djupandas – 81 mille är ganska mycket pengar! Man får nog börja med att sitta ner och låta det snurra klart i huvudet. Men sen är det klart bra att vara förberedd, så därför roar jag mig med att skissa på en liten plan redan nu så jag är redo när (inte om!) pengarna kommer!

Börja med allt praktiskt; betala av trista lägenhetslån, studielån och billån. Sen varsin fet fond till ungarna, för dem att ha i framtiden. Vilken lycka att kunna trygga sina barns materiella säkerhet – pengar är inte allt men nog hjälper de rätt bra ibland! Även maken och jag skulle få varsin framtidsfond så vi skulle känna ett gemensamt oberoende!

Sen vill jag ha ett bra boende. Jag klagar VERKLIGEN inte på hur vi bor idag, men hade jag pengar skulle det bli en ännu större lägenhet i äldre stil och framför allt skulle maken och jag kunna få varsitt eget rum; han skulle kunna fylla sitt med skidor och friluftsgrejer och annat han gillar men som vi i familjen hatar att snubbla på, jag skulle kunna fylla mitt med en egen dator där ingen pillar på inställningarna och också en riktigt skön fåtölj att kura ihop mig i när allt går för fort. Skulle ordna med ett perfekt, trivsamt kök och gärna en liten altan att njuta av också – har man 81 miljoner kan man väl kosta på sig det?

Vidare ligger naturligtvis ett fritidshus på listan, med utrymme för familj och utvalda gäster.

Jobba då? Ja, jag skulle fortsätta jobba men kanske inte heltid eller 47 veckor om året. Jag skulle försöka hitta ett arrangemang med mer projektliknande uppdrag inom samma business som jag jobbar med nu, det vore toppen!

Lite annat smått:
* I den löpande budgeten skulle rymmas ett par resor per år; bra skidåkning för hela familjen, lite sol, någon storstadstripp...

* Lite fler restaurangbesök; för en som inte gillar matlagning (OT: jag älskar att baka!) skulle det vara en befrielse att kunna äta på kvarterskrogen lite oftare.
* Jag skulle handla betydligt mer ekonomiskt och kravmärkt än jag gör nu, och också vara bättre på att gynna småbutiker istället för att jaga extrapriser på stormarknader.
* Varsin Laminofotölj till maken och mig, det vore fint!

Men sen börjar mitt habegär ta slut, långt innan pengarna är till ände alltså... Visst skulle jag kunna klämma in ett antal prylar till som vore fint att ha, men det känns som fis-i-rymden att börja rapa dem. Kanske tänka större istället; visst skulle några andra kunna få del av pengarna också? Lite välgörenhet alltså?!

Det finns ett antal större organisationer jag skulle kunna tänka mig att ge pengar till; Läkare utan gränser, SOS barnbyar, Radiohjälpen, Barncancerfonden m.fl. men innerst inne är jag rädd att kronorna skulle slukas av feta administratörer. På något sätt skulle jag försöka komma runt så att en rejäl del av pengarna skulle komma bättre behövande tillhanda.

That´s it. Troligen har jag glömt något gigantiskt, jätteviktigt, men vi får väl hoppas att det kan klämmas in det med. Vad skulle ni göra med 81 miljoner; neonglitter, gammelmamman, aha och buscilla?

Etiketter:

3 Comments:

Blogger The Female Dinousaur said...

Åh, här halkade man in och upptäckte att man just vunnit 81 miljoner...! Det är vidrigt, men farbrorn som vann bor tydligen bara något stenkast eller två härifrån. Ge mig!
Ärligt talat, 81 miljoner är så ogripbart, ofattbart mycket pengar. Jag vet inte vad jag skulle göra. Lösa mina egna och nära och käras ekonomiska mellanhavanden; lån och sån't, kanske. Bygga den där bastun som vi pratar om. Renovera nedervåningen i lägenheten (och vi snackar Room Service-killarna här!). Ordna ett boende till min pappa där han skulle trivas. Ja, du... Sen skulle bara jobba när jag själv ville, skänka en slant till bättre behövande och pilla mig i naveln resten av livet.
Tack för att du fick mig att drömma mig bort lite!

11:45 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, såg inte förrän nu. Måste fundera lite. Svar kommer så småningom hos mig. :-)

12:42 fm  
Blogger Runt 40 said...

biggis - rätt jordnära önskningar (precis som mina), kanske 81 mille är FÖR MYCKET??

aha - har du mer högtflygande idéer?

7:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home